Naast de discussie bricks or clicks zou ik ook eens goed kijken naar de budget allocatie marketing vs sales.

De klantreis en salesfunnel is steeds meer het domein van (digitale) marketing

Jouw potentiële klant oriënteert zich voor minimaal 65% op het web. Dit geldt zowel voor de B2B als B2C.

Het verzorgen van de digitale klantreis ligt veelal op het bord van de marketing afdeling. Je kan dus feitelijk stellen dat zij 65% van de klantreis verzorgen. Het MKB of MKB+ bedrijf kent in een gunstig geval een FTE verhouding van 1 marketeer op 4 verkoopmedewerkers. Plat geslagen moet dus 65% van de klantreis met 20% van de capaciteit worden verricht.

Het vereiste aantal specialismen binnen de marketing & communicatie is daarnaast extreem toegenomen. Social media in alle varianten, Web traffic, Content, Print, Events, Interne communicatie, Beurzen, Nieuwsbrieven, E-mail campagnes, Huisstijl, Evenementen en ga zo maar door. Zelfs met een team van meerdere personen moet tegenwoordig veel (digitale) kennis en capaciteit extern worden ingekocht.

Overdenking voor jouw bedrijf

Gaan jullie echt investeren in de digitale klantreis en hiervoor budget vrijmaken of wordt het doorgaan op de oude voet met incidenteel een actie op digitaal vlak? Structureel meer allocatie van budget voor marketing en relatief minder voor sales lijkt mij logisch. Nogmaals : de klantreis is voor minimaal 65% digitaal.

Hoe verhouden jullie budgetten zich ?
Ik daag de financials uit om de kosten van een klantbezoek eens door te rekenen en dit af te zetten tegen alternatieve (digitale) manieren om aan de know, like en trust te werken. Je hebt geen verkopers meer nodig maar adviseurs die vanuit expertise en advies de klant aan zich kunnen binden en tot transactie komen. De marketingafdeling zal ervoor moeten zorgen dat de klant naadloos bediend wordt in zijn/haar informatiebehoefte.

Vooroordeel

Bij BeeldenKracht zijn wij niet geheel neutraal, maar wij zijn niet de enigen die vinden dat video en animatie een ultiem middel is in de digitale klantreis. Het is echt geen toeval dat Linkedin, Instagram en Facebook zwaar inzetten op het toegankelijker maken van video voor inzet bij jullie campagnes. Volgens visionair Mark Zuckerberg is video geen hype maar een trend. Een trend die mogelijk gelijk is aan die van Mobile de laatste 10 jaar.

En nu?

Belangrijk is dat jij openstaat om eerlijk naar jullie huidige werkwijze te kijken en naar de mogelijkheden in ons digitale tijdperk. Meer inzetten op marketing en de digitale koopreis? Het is aan jullie. De laatste jaren hebben wij veel bedrijven gezien die druk waren met optimalisatie van de oude waarheid. Zij zijn hierdoor weggevaagd door nieuwkomers die wel gebruik maakten van de nieuwe veelal digitale mogelijkheden.

In welk rijtje wil jij staan?

Zalando, Bol.com, Coolblue of Schoenenreus, Miss Etam, V&D

Graag voeren wij een verkennend gesprek om samen te kijken waar jullie uitdagingen liggen en de oplossingen die wij hierbij kunnen aanbieden. Opvallen, aantrekken en uitleggen op de digitale snelweg is immers onze passie.

Wij wensen jullie een goede interne discussie over de allocatie van toekomstige budgetten. Wellicht is jullie volgende MT of heisessie een mooie gelegenheid.

Succes!

Deel dit bericht